Preview

Economic issues of agricultural development of Belarus

Advanced search

Promising directions for the development of meat processing enterprises in the context of global consumer trends

EDN: JCBDZI

Abstract

The results of a study on the mechanism for developing strategic directions for the growth of meat processing enterprises are presented, taking into account national priorities and consumer market trends. The specific features of forming competitive strategies for business entities in the meat and meat products market have been identified. Promising directions for the development of domestic meat industry enterprises, relevant under current conditions, have been determined.

About the Authors

L. I. Dovnar
RUE «Institute of Meat and Dairy Industry»
Belarus

Dovnar Lyudmila – PhD in Economics, Head of Economic Research Sector of the Food Innovation Center

Partizanskiy Prospect, 172, 220075, Minsk, Republic of Belarus. 
Phone: +375 17 235 95 91



L T. Yonchik
RUE «Institute of Meat and Dairy Industry»
Belarus

Yonchik Liliya – senior researcher of Economic Research Sector of the Food Innovation Center 

Partizanskiy Prospect, 172, 220075, Minsk, Republic of Belarus. 
Phone: +375 17 235 95 91



References

1. О Государственной программе «Аграрный бизнес» на 2021–2025 годы : постановление Совета Министров Респ. Беларусь от 1 февр. 2021 г. № 59 // Национальный правовой Интернет-портал Республики Беларусь. – URL: https://pravo.by/document/?guid=12551&p0=C22100059 (дата обращения: 08.04.2025).

2. О Доктрине национальной продовольственной безопасности Республики Беларусь до 2030 года : постановление Совета Министров Респ. Беларусь от 15 дек. 2017 г. № 962 // Национальный правовой Интернетпортал Республики Беларусь. – URL: https://pravo.by/document/?guid=3871&p0=C21700962 (дата обращения: 08.04.2025).

3. Национальная стратегия устойчивого социально-экономического развития Республики Беларусь до 2030 года : протокол заседания Президиума Совета Министров Респ. Беларусь от 2 мая 2017 г. № 10. – URL: https://economy.gov.by/uploads/files/NSUR2030/Natsionalnaja-strategija-ustojchivogo-sotsialno-ekonomicheskogo-razvitija-Respubliki-Belarus-na-period-do-2030-goda.pdf (дата обращения: 08.04.2025).

4. Об утверждении Программы деятельности Правительства Республики Беларусь на период до 2025 года : постановление Совета Министров Респ. Беларусь от 24 дек. 2020 г. № 758 // Национальный правовой Интернет-портал Республики Беларусь. – URL: https://pravo.by/document/?guid=12551&p0=C22000758&p1=1&p5=0 (дата обращения: 10.04.2025).

5. О Государственной программе инновационного развития Республики Беларусь на 2021–2025 годы : Указ Президента Респ. Беларусь от 15 сент. 2021 г. № 348 : с изм. и доп. от 25 окт. 2022 г. № 381 // Национальный правовой Интернет-портал Республики Беларусь. – URL: https://pravo.by/document/?guid=3871&p0=P32100348 (дата обращения: 10.04.2025).

6. Национальный статистический комитет Республики Беларусь : [сайт]. – Минск, 1998–2024. – URL: http://dataportal.belstat.gov.by (дата обращения: 15.04.2025).

7. Брянцева, Л. В. Стратегический мониторинг экономической деятельности перерабатывающих организаций АПК / Л. В. Брянцева, А. Н. Полозова. – Воронеж : Воронежский государственный аграрный университет имени императора Петра I, 2016. – 340 c.

8. Маленков, Ю. А. О классификациях стратегий компаний / Ю. А. Маленков // Эмитент. Существенные факты, события, действия. Единое информационно-аналитическое обеспечение промышленности и предпринимательства Северо-Западного региона РФ. – 2006. – № 42 (173). – URL: https://www.cfin.ru/management/strategy/concepts/classification.shtml (дата обращения: 04.11.2024).

9. Стратегический менеджмент / А. Н. Петров, Л. Г. Демидова, Г. А. Буренина [и др.] ; под ред. А. Н. Петрова. – СПб. : Питер, 2005. – 496 с.

10. Нехланова, А. М. Стратегический менеджмент в АПК / А. М. Нехланова, М. Б. Туманова. – М. : КолосС, 2012. – 312 с.

11. Галерея вкуса : [сайт]. – URL: https://kolosbel.by/ (дата обращения: 03.03.2025).

12. Довнар, Л. И. Оценка социальной значимости и потенциала рынка новых видов мясных продуктов для питания детей дошкольного и школьного возраста с повышенным индексом массы тела в Республике Беларусь / Л. И. Довнар, С. А. Гордынец // Аграрная экономика. – 2024. – № 12. – С. 68–86.

13. Аналитика FMCG-категорий – Нильсен : [сайт]. – URL: https://n-df.ru/feedtest (дата обращения: 21.04.2025).

14. МАРТ о насыщении рынка мясной продукцией и новых запросах белорусских потребителей // БелТА. – URL: https://belta.by/economics/view/mart-o-nasyschenii-rynka-mjasnoj-produktsiej-i-novyh-zaprosah-belorusskih-potrebitelej-625902-2024 (дата обращения: 11.11.2024).

15. Министерство антимонопольного регулирования и торговли Республики Беларусь : [сайт]. – URL: https://mart.gov.by/activity/torgovlya-iuslugi/importozameshchenie/ (дата обращения: 12.03.2025).


Review

For citations:


Dovnar L.I., Yonchik L.T. Promising directions for the development of meat processing enterprises in the context of global consumer trends. Economic issues of agricultural development of Belarus. 2025;(53):129-149. (In Russ.) EDN: JCBDZI

Views: 6


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0132-3555 (Print)