Infrastructure development of the food distribution system in the context of digitalization of agribusiness
EDN: MGXTTY
Abstract
The research results are presented in the form of directions for the digitalization of infrastructure within the B2B and B2C systems. This includes a diagram of interconnections between the digital market and e-commerce, an assessment of marketplaces, and a comparative analysis of methods for promoting and selling fruit and vegetable products under digitalization conditions. A list of priority modules for a digital platform focused on the distribution of such products is identified, and groups of principles for the infrastructure development of the food distribution system in the context of agribusiness digitalization have been developed.
Keywords
About the Authors
S. V. MakrakBelarus
Makrak Svetlana – Doctor of Economics, associate professor, Head of Pricing Sector.
Kazintsa Str., 103, 220108, Minsk, Republic of Belarus.
Phone: +375 17 375 25 20
A. V. Mikulich
Belarus
Mikulich Alexey – Doctor of Economics, professor, Director
Tereshkova Str., 2, 220108, Stolin, Brest region, Republic of Belarus
Phone: +375 (1655) 6 24 96; 6 15 76; 6 12 26
I. N. Kohnovich
Belarus
Kohnovich Irina – senior researcher of Pricing Sector
Kazintsa Str., 103, 220108, Minsk, Republic of Belarus.
Phone: +375 17 374 90 16
T. V. Sobalevskaya
Belarus
Sobalevskaya Tatyana – researcher of Pricing Sector
Kazintsa Str., 103, 220108, Minsk, Republic of Belarus.
Phone: +375 17 374 90 16
References
1. Красюк, И. А. Развитие электронной розничной торговли в России / И. А. Красюк, О. Р. Ногин // Практический маркетинг. – 2015. – № 7. – С. 3–8.
2. Красюк, И. А. Инновационные решения в розничной торговле / И. А. Красюк, В. В. Бахарев, Ю. Ю. Медведева // Инновационная экономика: перспективы развития исовершенствования. – 2017. – № 3. – С. 32–38.
3. Курганова, Н. Ю. Формирование и развитие современных маркетплейсов / Н. Ю. Курганова // Вестник Волгоградского института бизнеса. – 2019. – № 4. – С. 274–278.
4. Табышова, А. К. Маркетплейс (онлайн платформа электронной коммерции) как эффективная бизнес-модель торговли в условиях пандемии / А. К. Табышова // Известия вузов Кыргызстана. – 2020. – № 5. – С. 113–117.
5. Филин, С. А. Управление развитием электронных торговли и коммерции организаций / С. А. Филин // Национальные интересы: приоритеты и безопасность. – 2019. – Т. 15, № 6. – С. 1002–1020.
6. Кордина, И. В. Маркетплейс как бизнес-модель электронного посредничества / И. В. Кордина, Д. И. Хлебович // Известия Байкальского государственного университета. – 2021. – Т. 31, № 4. – С. 467–477.
7. Марченков, А. А. Маркетплейсы как главный тренд электронной коммерции / А. А. Марченков // Научные стремления. – 2019.–Вып. 26.– С. 65–67.
8. Андреева, О. Д. Развитие использования цифрового маркетинга в мировой экономике / О. Д. Андреева, А. Н. Абрамов, Е. Г. Кухаренко // Российский внешнеэкономический вестник. – 2015. – № 4. – С. 24–41.
9. Смотрова, Т. И. Тенденции цифровизации в розничной торговле / Т. И. Смотрова, Т. С. Наролина // Экономинфо. – 2020. – Т. 17, № 1. – С. 55–60.
10. Твердохлебова, М. Д. Роль маркетплейсов на рынке розничных торговых услуг / М. Д. Твердохлебова, В. В. Никишкин // Практический маркетинг. – 2019. – № 6. – С. 3–8.
11. Паскова, А. А. Цифровая трансформация розничной торговли: тенденции и технологии / А. А. Паскова // Новые технологии. – 2020. – № 16. – С. 123–131.
12. Красюк, И. А. Развитие электронной розничной торговли в России / И. А. Красюк, О. Р. Ногина // Практический маркетинг. – 2015. – № 7 (221). – С. 3–8.
13. Вольфенштейн, К. Автоматизация складов в мире: сравнение Германии, Японии, Франции, Испании, Италии, Польши и Чехии / К. Вольфенштейн // Xpert. Digital. – URL: https://xpert.digital/ru/автоматизация-складов-по-всему-миру/ (дата обращения: 30.01.2025).
14. Карпухин, М. Ю. Хранение картофеля в модернизируемых хранилищах советского периода на основе автоматизации и цифровизации основных процессов / М. Ю. Карпухин // Научно-технический вестник: технические системы в АПК. – 2021. – № 3. (11). – С. 20–28.
15. Нагорнова, О. С. Обзор рынка цифровых технологий в сельском хозяйстве / О. С. Нагорнова, Н. С. Завиваев, А. В. Тарасов // Вестник НГИЭИ. – 2024. – № 5. – С. 82–90.
16. Цифровая трансформация сельского хозяйства: от глобального до регионального уровня / А. С. Щербакова, В. А. Иванов, И. С. Мальцева, А. В. Озаровская // Journal of Agriculture and Environment. – 2024. – № 11. – URL: https://jae.cifra.science/archive/11-51-2024-november/10.60797/JAE.2024.51.10 (дата обращения: 30.01.2025).
Review
For citations:
Makrak S.V., Mikulich A.V., Kohnovich I.N., Sobalevskaya T.V. Infrastructure development of the food distribution system in the context of digitalization of agribusiness. Economic issues of agricultural development of Belarus. 2025;(53):215-230. (In Russ.) EDN: MGXTTY